درک رشد و تکامل کودک شما در بخش های مختلف زندگی او بسیار مهم است. با درک اینکه کودک شما چگونه رشد می کند، در چرخه رشد خود در مقایسه با سایر کودکان همسن خود قرار دارد و بررسی اینکه آیا رشد طبیعی او دارد یا خیر، می توانید برای هر چالشی که ممکن است برای شما پیش بیاید آماده باشید.

رشد کودک

هر هفته ای که از این مرحله از زندگی او می گذرد، از نظر فیزیک، قدرت و تحرک رشد فیزیکی قابل توجهی نشان می دهد. هنگام در نظر گرفتن رشد کودک خود در این سن، اندازه گیری هایی که در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

    دور سر

    وزن

    ارتفاع

    حرکت اندام

رشد کودک

یکی از قابل توجه ترین جنبه های رشد کودک در این زمان نیاز به معاشرت است. این در حدود سنی است که کودک شما شروع به آگاهی از محیط اطراف خود کرده و شروع به تعامل با سایر کودکان و بزرگسالان می کند. همچنین این زمانی است که کودک شروع به تشخیص شما و همسرتان به عنوان مراقبان اصلی خود می کند. مواردی که برای رشد کودک باید در نظر گرفته شود شامل رژیم غذایی، برنامه تغذیه او، خواب، انواع فعالیت و سلامت جسمانی است. متخصص پزشکی کودک شما نقاط عطف رشدی را به شما می دهد که باید به صورت ماهانه به آنها توجه کنید. اگر کودک شما فوراً به این نقاط عطف نرسید، نگران نباشید. هر نوزادی با سرعت خودش رشد می کند.

رشد کودک 20 هفته ای

یک نقطه عطف کلیدی که باید در این هفته از رشد فرزندتان تشخیص دهید، توانایی تشخیص افراد است. کودک شما در این مرحله از زندگی می داند که شما کی هستید و چه زمانی صدای شما را می شنود. او با غرغر کردن یا لبخند زدن واکنش نشان خواهد داد.

رشد کودک 21 هفته ای

این هفته برای کودک شما حیاتی است. او سعی خواهد کرد به یک جهت بچرخد. او همچنین کلامیتر میشود و به آرامی شروع به حرکت اندامهایش بر اساس صداهای اطرافش میکند، به احتمال زیاد به دلیل صدای شما یا صدای همسرتان.

رشد کودک 22 هفته ای

این هفته رشد او به ویژه هیجان انگیز است زیرا رشد او شامل افزایش قدرت از گردن تا پاهایش است. این زمانی است که می توانید از کودک خود انتظار داشته باشید که بالاتنه خود را در حین شکم بلند کند.

رشد نوزاد 23 هفته ای

این هفته برای رشد جسمانی او بسیار مهم است. این تقریباً زمانی است که کودک شما میتواند بدون حمایت عمودی بنشیند. انتظار داشته باشید که کودک شما حرکات ماهیچهای هماهنگتری داشته باشد و در این دوره کلامیتر شود.

نظارت بر نقاط عطف کودک شما همچنین می تواند به شما کمک کند مراقبت و کمکی که ممکن است برای رسیدن به این نقاط عطف به او نیاز داشته باشد، به او کمک کند. در شرایطی که کودک شما نمی تواند با حاشیه های قابل توجهی به این نقاط عطف برسد، می تواند نشان دهنده نوعی اختلال رشد باشد که ممکن است لازم باشد برای آن آماده باشید.

سلامت نوزاد

یکی از مهمترین شاخص های غیر طبیعی بودن سلامت کودک شما عدم رشد است. در این مدت، کاملاً ضروری است که مراقب فعالیت بدنی کودک خود باشید. مراقب باشید که آیا او فعالیت بدنی کمتری دارد یا خیر. اگر اینطور باشد، می تواند نشان دهنده این باشد که چیزی اشتباه است. یک نوزاد در سن 5 ماهگی باید سعی کند اندام های خود را بیشتر حرکت دهد و باید سعی کند صداهای اطراف آنها را تقلید کند. او باید سر و صدا کند.

مراقب کودک خود باشید تا ببینید آیا او خیلی بیشتر از حد معمول گریه می کند یا خیر. این روشی است که کودک شما به شما می گوید چیزی اشتباه است. اگرچه نوزادان در این سن اغلب گریه می کنند، اما اگر دفعات آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد، می تواند نشان دهنده غیر طبیعی بودن چیزی باشد.

توصیه می شود که در خانه یک دماسنج کودک داشته باشید تا در صورت مشاهده موارد غیرعادی دمای او را بررسی کنید. همچنین توصیه میشود که پزشک خود را در شمارهگیری سریع و پیگیری قرار ملاقاتهای تعیین شده، همراهی کنید. یکی از جنبه های حیاتی برای سالم ماندن کودک در این سن، پیگیری واکسن های اوست. او را طبق برنامه واکسینه کنید و مطمئن شوید که عملکرد و جدول زمانی هر واکسن را درک می کنید.

به یاد داشته باشید که واکسن هایی را که باید انجام دهید نیز نادیده نگیرید. این برای مبارزه با شرایطی مانند سیاه سرفه بسیار مهم است. با پزشک خود در مورد اینکه چه واکسن هایی باید طبق جدول ایمن سازی در این دوره انجام شود، صحبت کنید.

نقاط عطف کودک - 5 ماهگی

فعالیت های متعددی وجود دارد که به عنوان نشانگر رشد برای کودک شما در این سن استفاده می شود. در اینجا برخی از فعالیت های کودک پنج ماهه که برای اندازه گیری رشد او مورد استفاده قرار می گیرد، آورده شده است.

    نشستن - این سنی است که کودک شما نسبتاً فعال است. یکی از هیجانانگیزترین فعالیتهایی که در این سن باید به آن توجه کنید، تلاش کودک شما برای نشستن به تنهایی است که نقطه عطف نسبتاً مهمی برای رشد در نظر گرفته میشود.

    Rolling Over – یک فعالیت حیاتی که پیشرفت را در این دوره نشان می دهد، توانایی غلت زدن حداقل به یک طرف است. برخی از افسانهها ادعا میکنند که جهتی که او میپیچد، اهمیت دارد. درک این نکته مهم است که این صرفا یک افسانه است. مهمتر این است که او بتواند در جهتی بغلتد.

    گرفتن - یکی دیگر از اقدامات کلیدی که نشان می دهد کودک شما به خوبی رشد می کند، گرفتن او است. این واقعیت که کودک شما سعی می کند اشیاء را در دست بگیرد و کنترل بیشتری دارد و چنگال قوی تری دارد نشانه خوبی از رشد قدرت اوست.

    شناسایی طعم - یک نقطه عطف کلیدی در این مرحله، توانایی کودک شما در تشخیص طعم هنگام تغذیه است. این زمانی است که کودک شما ممکن است در مورد آنچه که میخورد کمی دمدمی مزاج شود. در این مدت باید به ترجیحات طعم او توجه کنید. یک راه برای شناسایی رشد این است که کودک شما غذا را بیرون میریزد.

    توانایی تشخیص صدا - این همچنین زمانی است که حواس شنوایی کودک شما به سطح قابل توجهی افزایش می یابد. او شروع به تشخیص صداها می کند. برای تشخیص اینکه آیا کودک شما به این نقطه عطف رسیده است یا خیر، هنگام بازی با او به سطح درگیری او توجه کنید. اگر به صدای شما، صداهای اطرافشان یا صدای دیگران، چه مثبت و چه منفی واکنش نشان دهد، می تواند نشانه خوبی باشد.

رفتار - اخلاق

مهم است که اطمینان حاصل کنید که با کودک خود در این دوره از رشد او در ارتباط هستید. کودک شما در این مرحله به طور طبیعی در حال رشد است و به سمت اسباب بازی هایی که نمی تواند با آنها شناسایی شود جذب نمی شود. رشد کودک شما می تواند با تعاملات اجتماعی مانند گذراندن وقت با او، صحبت کردن یا بازی کردن با او کمک کند. این همچنین سنی است که کودک شما شروع به نشان دادن وابستگی می کند، چه به یک شخص یا یک اسباب بازی. این نشانه خوبی است زیرا رشد سالم حساسیت عاطفی و رشد عاطفی او را نشان می دهد. چیزی که در این زمان باید در نظر داشت خطری است که برخی از وسایل در هنگام خواب ممکن است ایجاد کنند. این شامل محصولاتی مانند خرس عروسکی، پتو و بالش است. این اقلام و هر محصولی که می تواند صورت کودک شما را بپوشاند خطرناک تلقی می شود زیرا می تواند منجر به خفگی شود. در حالی که قرار دادن آنها در رختخواب ممکن است با ایجاد راحتی کمک کند، اما توصیه می شود محیط اطراف جایی که او می خوابد را کاملاً تمیز نگه دارید.

فعالیت های کودک 5 ماهه

در زیر برخی از فعالیت هایی که می توانید با کودک خود برای کمک به رشد او انجام دهید آورده شده است:

    جاسوس چشم: کودک شما آشکارا پر از شگفتی و شگفتی از دنیای اطراف است. برای او غیرعادی نیست که به پرنده ای که در حال پرواز است خیره شود یا به ماشینی که در حال حرکت است نگاه کند. وقتی بازی جاسوسی چشم را انجام می دهید، مطمئن شوید که از این مزیت استفاده می کنید، جایی که می توانید به تحریک حواس بینایی او کمک کنید. اسباب بازی را انتخاب کنید که از نظر بصری جذاب باشد و مورد علاقه او باشد. آن را حدود یک فوت دورتر از او قرار دهید و سپس آن را در جهات مختلف حرکت دهید. این کار را به گونه ای انجام دهید که چشمان او به تنهایی به اسباب بازی آموزش داده شود. حرکت دادن آن با سرعت قابل قبول به کودک شما کمک می کند تا هماهنگی چشم خود را بهبود بخشد.

    لیفت: این فعالیتی است که کودک شما نیز به اندازه شما از آن لذت خواهد برد. همانطور که از نامش پیداست، هر 10 تا 15 ثانیه کودک خود را بلند کنید. این به بهبود حس جهت او و درک مفهوم فضا کمک می کند. برای حس لامسه او خوب عمل می کند و تعادل را بهبود می بخشد. هنگام بازی، مطمئن شوید که آن احساس انتظار را از خود بروز دهید تا او برای بلند کردن بعدی آماده شود.

    جعبه گنج: جعبه ای را در جلوی آنها قرار دهید که پر از اسباب بازی ها و اشیایی است که توجه آنها را جلب می کند. به سراغ اسباببازیهایی بروید که سخت، نرم و به اندازهای بزرگ باشند که خطر خفگی نداشته باشند. این به خوبی برای بهبود سیستم حرکتی آنها کار می کند زیرا آنها مهارت در نگه داشتن اجسام را ندارند. این فعالیت کوچک سرگرم کننده به او کمک می کند تا اشیاء را به راحتی نگه دارد و حتی به او ایده می دهد که چقدر برای نگه داشتن آن نیاز دارد.

مراقبت از نوزاد 5 ماهه

مراقبت از کودک در این زمان بسیار مهم است. این به معنای انجام فعالیت های خاصی است که به رشد او کمک می کند. در اینجا چند راه برای مراقبت از کودک در این مرحله از رشد او وجود دارد.

    محل خواب او را بدون انسداد نگه دارید.

    با او صحبت کنید، به صورت کلامی با او صحبت کنید یا فقط با او صحبت کنید.

    اجازه دهید او با اسباب بازی های رنگی روشن بازی کند. اینها به کودک شما اجازه می دهد رنگ را تشخیص دهد و ذهن او را تحریک کند.

برای او بخوانید. هر چه کودک شما صدای شما را بیشتر بشنود بهتر است. کتاب هایی با تصاویر روشن زیاد بخوانید تا به تحریک او کمک کنید.

با پزشک خود در مورد روش های بیشتری برای مراقبت از نیازهای رشدی کودک خود صحبت کنید.

تغذیه

تغذیه خوب برای رشد کودک شما در این مرحله ضروری است. اگرچه او شروع به خوردن غذای کودک می کند، اما مطمئن شوید که پس از مشورت با پزشک، غذای جامد را به آرامی و به صورت کنترل شده وارد مرحله غذایی کنید. در پنج ماهگی، منبع اصلی تغذیه کودک شما هنوز باید شیر مادر باشد. شما می توانید غذاهای خارجی کوچک را معرفی کنید. به یاد داشته باشید که در این دوره، کودک شما شروع به تشخیص می کند که آیا گرسنه است یا فقط به راحتی نیاز دارد. چرخه تغذیه کمتری را رعایت کنید و سعی کنید بین زمان تغذیه و زمان چرت زدن فاصله ایجاد کنید. نمودارهای وزن کودک را حفظ کنید و رشد فیزیکی او را هر ماه علامت گذاری کنید تا مطمئن شوید که کودک شما دچار سوءتغذیه نیست.

خوابیدن

در این دوره، کودک شما هنگام خواب به یک طرف می چرخد. مهم است که این موضوع را تحت نظر داشته باشید و در صورت امکان او را به پشت خود ببرید. به یاد داشته باشید که در زمان چرت کودک خود را قنداق کنید زیرا این کار می تواند مانع از غلتیدن او روی شکم شود. خوابیدن روی شکم می تواند خطرناک باشد و منجر به خفگی شود.

به یاد داشته باشید، اگر فقط در یک جهت غلت زد، او را قنداق کنید و زمانی که بتواند در هر دو جهت غلت بخورد، این کار را متوقف کنید. همیشه سعی کنید او را به پشت بخوابانید. همچنین بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد چگونگی اطمینان از اینکه کودک شما به شیوه ای ایمن می خوابد صحبت کنید. محل خواب و محیط اطراف او را از هر چیزی که می تواند صورتش را بپوشاند دور نگه دارید.

نکاتی برای والدین

در اینجا چند نکته برای کمک به رشد کودک وجود دارد:

    به یاد داشته باشید که آرام باشید و توصیه های پزشکی را دنبال کنید.

    یک دفتر خاطرات رشدی داشته باشید.

    همه واکسن ها را پیگیری کنید

    با کودک خود درگیر شوید، با او بازی کنید و تا حد امکان با او صحبت کنید.

    خودتان را سالم نگه دارید؛ اگر شما سالم نیستید، مراقبت از فرزندتان ممکن است غیرممکن باشد.

    مطمئن شوید که خوب غذا می خورید. به یاد داشته باشید که او در حال شیردهی است. پس آنچه می خورید او و شما را تغذیه می کند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که همه این نقاط عطف به عنوان دستورالعمل عمل می کنند و کودک شما با سرعت منحصر به فرد خود رشد می کند. همیشه مفید است که با پزشک خود در مورد نیازها، نقاط عطف و روش های مراقبت از کودک خود با جزئیات صحبت کنید. همچنین مهم است که یک کانال ارتباطی باز با شریک زندگی خود و سایر مراقبین داشته باشید.